De werkelijkheid of jouw overtuiging?

“Het lukt mij toch niet..”, “dit project is niet van meerwaarde voor ons..” of “ik ben niet goed genoeg..” uitspraken die ik vaak tegen kom in mijn omgeving. Zowel op privégebied als in de zakelijke sfeer. Is dit werkelijkheid zo of wordt het uiteindelijk werkelijkheid omdat je vast blijft houden aan een beperkende overtuiging? Daar zit het gevaar, een beperkende overtuiging kan een self fulfulling prophecy worden. In begrijpelijk Nederlands: “je krijgt wat je denkt en verwacht”, positief én negatief.

Beperkende overtuigingen bij potentiële klanten kunnen een negatieve invloed hebben voor sales- en business development managers. Een product of dienst introduceren bij iemand met de overtuiging dat er geen meerwaarde te behalen is zal enorm lastig zijn. Laat je niet uit het veld slaan en ga zeker niet overtuigen. In plaats daarvan, verplaatst je in de ander. En ga in je gesprek op zoek naar antwoorden op de volgende vragen

Stappenplan: “De werkelijkheid of jouw overtuiging?”

  1. Is dit werkelijk een overtuiging of heeft je gesprekspartner goede argumenten of ervaringen waarom je product of dienst geen meerwaarde gaat leveren?
  2. Is je gesprekspartner zich bewust van de oorzaak van deze beperkende overtuiging?
  3. Welke voor- en nadelen kan je gesprekspartner benoemen als hij/zij het product of de dienst wel aanschaft?

Door een open gesprek aan te gaan krijg jij als sales- of business development manager inzicht in de drijfveren van je gesprekspartner. Én je gesprekspartner krijgt het gevoel dat je hem/ haar daadwerkelijk hoort. Én hier op dit punt, waar mensen zich daadwerkelijk gehoord voelen, dáár ontstaat de verbinding!

Vanuit deze oprechte verbinding kan je vervolgens herkennen wat er wél mogelijk is. Want misschien is ‘product/dienst A‘ niet interessant door je gesprekspartner maar ‘product/dienst N‘ wel. Dus hier dien jij als sales- en business development manager óók je overtuiging los te laten dat slechts één product of dienst van waarde zal zijn voor je klant.

Ik hoor je denken: “Jeetje, dit is wel erg veel denk- en onderzoekswerk voor ‘een beetje’ verkoop..”. Dat klopt! Bij mij hoef je niet aan te kloppen voor ‘snelle verkopen’. Nee, ik duw potentiële klanten geen product ‘door de neus’. Wil je een duurzaam partnerschap met je doelgroep en klant opbouwen? Dan mag je mij bellen!

 

 

 

 

business developer sales marketing content sittard geleen maastricht